تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

تغییر کاربری ملک مسکونی به ملک تجاری در سال های اخیر رو به افزایش بوده و دلیل آن ارزش بیشتر ملک تجاری نسبت به ملک مسکونی است. صاحبان ملک های تجاری می توانند درآمد بیشتری از این راه داشته باشند. در این مقاله سعی شده برای افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، نکاتی بیان شود تا از مراحل تغییر کاربری آشنایی پیدا کنند.

 

قبل از هرکاری شما نیاز به اخذ پروانه ساخت از طرف شهرداری خواهید داشت. چنانچه بدون پروانه ساخت اقدام به ساخت ملک تجاری کردید، این امر غیر قانونی است و به عنوان متخلف شناخته می شوید. همچنین اگر پروانه ساخت ملک مسکونی را دریافت کنید و از ملک استفاده تجاری کنید نیز، غیر قانونی است. برای اینکه ملک مسکونی خود را به ملک تجاری تبدیل کنید، دو راه وجود دارد. اول اینکه ملک مسکونی را تخریب کنید و برای ساخت ملک جدید پروانه تجاری بگیرید. دوم اینکه در صورتی که امکانات لازم برای تبدیل به ملک مسکونی به تجاری فراهم بود، جهت تغییر کابری اقدام کنید.

 

مراحل تغییر کاربری ملک مسکونی به ملک تجاری

با مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی و ارائه مدارک شناسایی مالک یا نماینده قانونی و همچنین مدارک مرتبط با ساختمان، درخواست خود را مبنی بر تغییر کاربری در پورتال الکترونیکی ثبت کنید. سپس یک بازرس برای بررسی امکانات و زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به ملک تجاری به محل ملک خواهد آمد و اطلاعات ثبت شده را با شرایط ملک تطبیق می دهد. همچنین بازرس تخلفات مربوط به ملک را نیز بررسی می کند. چنانچه ملک دارای تخلف در شهرسازی و قوانین مربوطه باشد، مالک باید برای برطرف کردن تخلفات اقدام کند. در صورت تایید، اداره نوسازی دستور صدور نقشه تجاری صادر می کند. طبق این دستور، تعداد طبقات، فضای درونی، سطح اشغال ملک با کاربری جدید معین می شود. در صورتی که مالک نسبت به صدور این ضوابط اعتراض داشت، قبل از تکمیل شدن مراحل تغییر کاربری باید با مراجعه به دفاتر نوسازی اعتراض و شکایت خود را مطرح کند. در گام بعدی مالک باید توسط مهندس طراح، نقشه ملک تجاری را مطابق با ضوابط تعیین شده از طرف دفاتر نوسازی، ارائه دهد. پس از بررسی و تایید نقشه، مجوز تغییر کاربری صادر خواهد شد که یا نیاز به تخریب ساختمان و ویلای مسکونی و ساخت ملک تجاری است. یا بر اساس شروط صادر شده باید یک سری موانع برداشته شود و یا اضافه شود تا به ملک تجاری تبدیل شود.

 

امروزه بسیاری از افراد که اقدام به خرید ویلا در شمال می کنند، به دنبال تغییر کابری و ویلا ها هستند. آنها معمولا ویلاهایی را انتخاب می کنند که قدیمی هستند و در موقعیت مناسبی قرار دارند. به عنوان مثال در شهرهای متل قو، کلارآباد، نوشهر و … ویلاها و خانه های قدیمی بسیاری وجود داردند که افراد می توانند با خرید ویلا در متل قو و یا خرید ویلا در کلارآباد آن به ملک تجاری تبدیل کنند.

دفتر مرکزی: مازندران - چالوس - خیابان شورا - مجتمع اداری صبرا - واحد 11 info[at]shemina.net

گروه مشاورین املاک شمینا بانک اطلاعاتی بسیار جامع و دقیقی در زمینه خرید و فروش انواع ویلا، زمین، آپارتمان در شمال کشور و در شهر های متل قو - سلمانشهر - کلارآباد - نمک آبرود - چالوس - نوشهر - سیسنگان - رویان - نور - چمستان - محمود آباد و سرخرود دارد و می تواند شما مشتریان گرامی را در حوزه ی خرید و فروش ملک راهنمائی و همراهی کند. جهت اخذ هرگونه مشاوره، با ما در تماس باشید.

سپردن ملک تقاضای ملک جستجو تماس

مقایسه