کد رهگیری در ثبت ملک چیست؟

بدون شک یکی از بخش هایی که باید در انجام معامله اجاره و فروش ملک در نظر داشته باشید دریافت کد رهگیری بعد از انجام معامله است. کد رهگیری به شما این اطمینان را می دهد که از کلاهبرداری هنگام انجام معامله پیشگیری شده است. در این مقاله قصد داریم تا اندکی درباره ی جزئیات دریافت کد رهگیری صحبت کنیم و نکته های لازم هنگام دریافت کد رهگیری را به شما یادآور شویم.

 

از سال 1387 پس از الکترونیک شدن فعالیت ها و هوشمند شدن سامانه های ملی، اتحادیه مشاوران املاک اقدام به تصویب قانونی مبنی بر دریافت کد رهگیری در انجام معاملات کرد و سامانه ای تحت عنوان سامانه رهگیری برای نقل و انتقال ملک راه اندازی کرد. کد رهگیری شماره ای است که پس از انجام معامله در اجاره و فروش ملک برای پیشگیری از کلاهبرداری صادر می شود و دریافت کد رهگیری در انجام معاملات امری ضروری است. هدف صدور کد رهگیری شفاف سازی در حوزه ی مسکن و سهولت در تهیه ی آمار برای مراجع دولتی است.

 

 

 

برای انتقال ملک در مشاور املاک باید این انتقال در سامانه رهگیری ثبت شود و به ازای انجام هر معامله یک بارکد دو بعدی در بالای مبایعه نامه ثبت می شود تا به خریدار این اطمینان را بدهد که ملک وی نمی تواند به شخص دیگری فروخته شود. اطلاعات این بارکد شامل اطلاعات کامل فروشنده و خریدار است و علاوه بر آن می توان اطلاعاتی نظیر ویژگی های ملک را نیز به این بارکد افزود، همچنین اطلاعات مبایعنامه را می توان از طریق اتصال به سامانه ی رهگیری مشاهده کرد.
سامانه رهگیری وقوع کلاهبرداری و تخلفات کاغذی را به حداقل می رساند و دست سودجویان را برای کلاهبرداری کوتاه می کند.

 

از دیگر ویژگی های کد رهگیری می توان به کاهش تعداد فسخ معاملات اشاره کرد. فروشندگان پس از آنکه مشاهده می کردند که قیمت ملک در حال افزایش است تلاش می کردند تا معامله را فسخ کنند، اما با وجود کد رهگیری چون برای قرارداد یک کد رهگیری صادر می شود امکان فسخ آن معامله وجود ندارد و فروشنده نمی تواند هر زمان خواست معامله را فسخ نماید.
صدور کد رهگیری هنگام اجاره ی ملک نیز اتفاق می افتد و در صورت خالی نشدن ملک تا موعد مقرر و عدم تحویل ملک، مالک می تواند با کد رهگیری صادر شده از مستاجر شکایت کند.

 

 

 

علاوه بر مزایایی که کد رهگیری برای خریدار دارد برای فروشنده هم می تواند بسیار سودمند واقع شود، در صورتی که پس از فروش ملک، خریدار از پرداخت پول امتناع ورزد، فروشنده می تواند این مسئله را با استناد به کد رهگیری پیگیری نماید. اگر شما اقدام به فروش ویلا در متل قو و یا خرید ویلا در نمک آبرود و سایر شهرها کردید حتما کد رهگیری را از مشاور املاکی که در آن معامله را انجام دادید دریافت نمایید.

با توجه به حجم زیاد معاملاتی که در طول روز در کشور انجام می شود و نمی توان یک معامله ی امن را کاملا تشخیص داد، خرید و فروش ویلا در متل قو ، کلارآباد و … بدون دریافت کد رهگیری کاملا اشتباه است و عقد مبایعنامه بدون دریافت کد رهگیری قابل قبول نیست. پس اگر قصد خرید یا فروش ویلا در شمال خود را دارید حتما مبادرت به دریافت کد رهگیری نمایید تا اگر مشکلی در انجام معامله رخ داد بتوانید آن را با استفاده از کد رهگیری در مراجع قضایی پیگیری نمایید.

دفتر مرکزی: مازندران - چالوس - خیابان شورا - مجتمع اداری صبرا - واحد 11 info[at]shemina.net

گروه مشاورین املاک شمینا بانک اطلاعاتی بسیار جامع و دقیقی در زمینه خرید و فروش انواع ویلا، زمین، آپارتمان در شمال کشور و در شهر های متل قو - سلمانشهر - کلارآباد - نمک آبرود - چالوس - نوشهر - سیسنگان - رویان - نور - چمستان - محمود آباد و سرخرود دارد و می تواند شما مشتریان گرامی را در حوزه ی خرید و فروش ملک راهنمائی و همراهی کند. جهت اخذ هرگونه مشاوره، با ما در تماس باشید.

سپردن ملک تقاضای ملک جستجو تماس

مقایسه